FAQs

  1. What is Eko Wallet?

    Eko wallet refers to an electronic service that allows an individual to make electronic transactions, which is created with Eko in respect to the Customer Mobile and Name. Additional details include the KYC of the customer which is mandatorily updated for every wallet. Every transaction conducted by the customer is routed through his/her respective wallet and the history of any transaction can be checked from the wallet.

  2. How can I register for Eko Wallet?

    You can register for the Eko wallet by providing a Mobile number, Name, KYC details on the Eko portal.

  3. How do I secure my Eko Wallet account?

    Eko wallet is the sole proprietary of the customer. To keep the wallet secure, the customer must adhere to the following points:

    1. Do not share OTP with anyone except authorized merchants
    2. Do not share OTP over the phone call
    3. If you receive an OTP for a transaction that was not initiated by you, then immediately report to the customer care at cs@eko.co.in
    4. Verify the beneficiary details before sending money
    5. Keep your personal information and passwords confidential
  4. Is it secure to use EKO Wallet?

    Eko Wallet is secured using the highest level of encryption. Each time you transact through Eko Wallet, SMS is sent for all credit and debit transactions, beneficiary additions and all other services. You can report any misuse of your wallet by mailing to cs@eko.co.in or directly calling the Eko Nodal officer.

  5. What if my mobile phone gets lost/stolen?

    For security reasons, if your phone is lost/stolen, inform us immediately by mailing us at cs@eko.co.in or calling Eko Customer Care number, following which we will block your wallet for further safeguard. DO NOT STORE YOUR EKO WALLET PASSWORD ANYWHERE ON YOUR PHONE.

  6. How do I add money to my EKO Wallet?

    You can add the amount to the wallet by paying cash at the Eko authorized outlets. Other options to add money to the wallet are through UPI, and Debit card at the authorized centers.

  7. Is there a limit on the amount of funds I can add in my Eko Wallet?

    For a full KYC wallet, the limit for amount addition stands at ₹49500. This limit is applicable on per month basis.

  8. Is there any validity of the account?

    If you do not use your wallet balance for 12 months, it will be forfeited. In the event wallet is inactive or not used by the customer for a continuous period of 1 year from the date of activation or last transaction, the wallet will be blocked in compliance with RBI guidelines. Eko will intimate the customer through SMS 45 days before deactivating or suspension of the wallet. Customers can either re-activate the wallet or reclaim the amount of respective wallet in their bank accounts.

  9. If a transaction done through my Eko Wallet is not successful, is my money refunded?

    In case of an immediate failed transaction, your money will be returned by the merchant immediately. In case of deemed fail, you will get an OTP, which you have to share with the merchant. Post acceptance of OTP, the merchant will return your cash immediately.

  10. What are the Charges for Eko Wallet

    Eko charges for Domestic Money Transfer is up to 1%.

For any query contact customer care @ 0124-438-5445 between 7:00 am to 11:00 pm or write to us at cs@eko.co.in.

For more details Kindly go through terms and conditions page at https://eko.co.in/wp-content/uploads/Customer_TC.pdf






  1. एको वॉलेट क्या है?

    एको वॉलेट एक इलेक्ट्रॉनिक सेवा को संदर्भित करता है जो किसी व्यक्ति को इलेक्ट्रॉनिक लेनदेन करने की अनुमति देता है, जिसे ग्राहक मोबाइल और नाम के संबंध में एको के साथ बनाया जाता है। अतिरिक्त विवरण में ग्राहक का केवाईसी (KYC) शामिल है जो प्रत्येक वॉलेट के लिए अनिवार्य रूप से अपडेट किया गया है। ग्राहक द्वारा किए गए प्रत्येक लेनदेन को उसके संबंधित वॉलेट के माध्यम से रूट किया जाता है और किसी भी लेनदेन के इतिहास को वॉलेट से चेक किया जा सकता है।

  2. मैं एको वॉलेट के लिए पंजीकरण कैसे कर सकता हूं?

    आप एको पोर्टल पर एक मोबाइल नंबर, नाम, केवाईसी (KYC) विवरण प्रदान करके एको वॉलेट के लिए पंजीकरण कर सकते हैं।

  3. मैं अपना एको वॉलेट खाता कैसे सुरक्षित करूं?

    एको वॉलेट ग्राहक का एकमात्र स्वामित्व है। बटुए को सुरक्षित रखने के लिए, ग्राहक को निम्नलिखित बिंदुओं का पालन करना होगा:

    1. अधिकृत व्यापारियों को छोड़कर किसी के साथ ओटीपी साझा न करें
    2. ओटीपी को फोन कॉल पर साझा न करें
    3. यदि आप एक लेनदेन के लिए एक ओटीपी प्राप्त करते हैं जो आपके द्वारा शुरू नहीं किया गया था, तो तुरंत ग्राहक सेवा की रिपोर्ट cs@eko.co.in पर देखें।
    4. धन भेजने से पहले लाभार्थी विवरण को सत्यापित करें
    5. अपनी व्यक्तिगत जानकारी और पासवर्ड गोपनीय रखें
  4. क्या एको वॉलेट का उपयोग करना सुरक्षित है?

    एको वॉलेट एन्क्रिप्शन के उच्चतम स्तर का उपयोग करके सुरक्षित है। हर बार जब आप एको वॉलेट के माध्यम से लेन-देन करते हैं, तो एसएमएस सभी क्रेडिट और डेबिट लेनदेन, लाभार्थी जोड़ और अन्य सभी सेवाओं के लिए भेजा जाता है। आप अपने वॉलेट के किसी भी दुरुपयोग को cs@eko.co.in पर मेल करके या सीधे एको नोडल अधिकारी को कॉल करके रिपोर्ट कर सकते हैं।

  5. अगर मेरा मोबाइल फोन खो जाए / चोरी हो जाए तो क्या होगा?

    सुरक्षा कारणों से, यदि आपका फोन खो जाता है / चोरी हो जाता है, तो हमें तुरंत हमें cs@eko.co.in पर मेल करके या एको कस्टमर केयर नंबर पर कॉल करके सूचित करें, जिसके बाद हम आपके वॉलेट को आगे की सुरक्षा के लिए ब्लॉक कर देंगे। अपने फोन पर किसी भी तरह से अपना ईको वॉलेट न डालें।

  6. मैं अपने एको वॉलेट में पैसे कैसे जोड़ूं?

    आप एको अधिकृत आउटलेट्स पर नकद भुगतान करके वॉलेट में राशि जोड़ सकते हैं। वॉलेट में पैसे जोड़ने के अन्य विकल्प अधिकृत केंद्रों पर UPI और डेबिट कार्ड के माध्यम से हैं।

  7. क्या मैं अपने एको वॉलेट में जितने फंड जोड़ सकता हूं, उसकी सीमा है?

    पूर्ण केवाईसी वॉलेट के लिए, राशि जोड़ने की सीमा 49500 रुपये है। यह सीमा प्रति माह के आधार पर लागू होती है।

  8. क्या खाते की कोई वैधता है?

    यदि आप 12 महीनों के लिए अपने वॉलेट बैलेंस का उपयोग नहीं करते हैं, तो इसे जब्त कर लिया जाएगा। ईवेंट वॉलेट सक्रिय होने या अंतिम लेन-देन की तारीख से 1 वर्ष की निरंतर अवधि के लिए ग्राहक द्वारा निष्क्रिय या उपयोग नहीं किया जाता है, आरबीआई के दिशानिर्देशों के अनुपालन में वॉलेट अवरुद्ध हो जाएगा। ईको वॉलेट को निष्क्रिय या स्थगित करने से 45 दिन पहले एसएमएस के माध्यम से ग्राहक को सूचित करेगा। ग्राहक या तो वॉलेट को फिर से सक्रिय कर सकते हैं या अपने बैंक खातों में संबंधित वॉलेट की राशि को पुनः प्राप्त कर सकते हैं।

  9. यदि मेरे एको वॉलेट के माध्यम से किया गया लेन-देन सफल नहीं है, तो क्या मेरा पैसा वापस कर दिया गया है?

    तत्काल विफल लेनदेन के मामले में, आपके पैसे व्यापारी द्वारा तुरंत वापस कर दिए जाएंगे। डीम्ड फेल होने की स्थिति में, आपको एक ओटीपी मिलेगा, जिसे आपको मर्चेंट के साथ साझा करना होगा। ओटीपी की स्वीकृति के बाद, व्यापारी आपकी नकदी तुरंत लौटा देगा।

  10. एको वॉलेट के लिए शुल्क क्या हैं

    डोमेस्टिक मनी ट्रांसफर के लिए ईको शुल्क 1% तक है।

किसी भी जानकारी के लिए ग्राहक सेवा से संपर्क करें @ 0124-438-5445 सुबह 7:00 बजे से 11:00 बजे के बीच या हमें cs@eko.co.in पर लिखें।

अधिक जानकारी के लिए कृपया नियम और शर्तों के पेज पर जाएं: https://eko.co.in/wp-content/uploads/Customer_TC.pdf






  1. एको वॉलेट म्हणजे काय?

    एको वॉलेट म्हणजे इलेक्ट्रॉनिक सेवा होय जी ग्राहकांना इलेक्ट्रॉनिक व्यवहार करण्यास परवानगी देते, जी ग्राहकांना ईकोबरोबर ग्राहक मोबाइल आणि नावाने संबोधित करते. अतिरिक्त तपशीलांमध्ये ग्राहकांच्या केवायसीचा समावेश आहे जो प्रत्येक वॉलेटसाठी अनिवार्यपणे अद्यतनित केला जातो. ग्राहकाने केलेल्या प्रत्येक व्यवहारास त्याच्या संबंधित वॉलेटमधून मार्ग काढला जातो आणि कोणत्याही व्यवहाराचा इतिहास वॉलेटमधून तपासला जाऊ शकतो.

  2. मी एको वॉलेटसाठी नोंदणी कशी करावी?

    एको पोर्टलवर मोबाइल नंबर, नाव, केवायसी तपशील देऊन आपण एको वॉलेटसाठी नोंदणी करु शकता.

  3. मी माझे ईको वॉलेट खाते कसे सुरक्षित करू?

    एको वॉलेट ही ग्राहकांची एकमेव मालकी आहे. वॉलेट सुरक्षित ठेवण्यासाठी, ग्राहकाने खालील मुद्द्यांचे पालन केले पाहिजेः

    1. अधिकृत व्यापार्यांना वगळता इतरांसह ओटीपी सामायिक करू नका
    2. फोन कॉलवर ओटीपी सामायिक करू नका
    3. आपल्याकडून सुरू करण्यात आलेल्या व्यवहारासाठी आपल्याला ओटीपी प्राप्त झाल्यास, तत्काळ ग्राहक सेवा कडे cs@eko.co.in वर तक्रार नोंदवा.
    4. पैसे पाठविण्यापूर्वी लाभार्थी तपशील सत्यापित करा
    5. आपली वैयक्तिक माहिती आणि संकेतशब्द गोपनीय ठेवा
  4. एको वॉलेट वापरणे सुरक्षित आहे का?

    एको वॉलेट उच्चतम स्तर एन्क्रिप्शन वापरून सुरक्षित आहे. प्रत्येक वेळी आपण एको वॉलेटद्वारे व्यवहार करता तेव्हा सर्व क्रेडिट आणि डेबिट व्यवहारांसाठी, लाभार्थी जोड्या आणि इतर सर्व सेवांसाठी SMS पाठविला जातो. आपण आपल्या वॉलेटच्या कोणत्याही गैरवापराचा अहवाल cs@eko.co.in वर मेल करून किंवा थेट इको नोडल अधिकारी यांना कॉल करून नोंदवू शकता.

  5. माझा मोबाइल फोन हरवले किंवा चोरीला गेला तर काय होईल?

    सुरक्षेच्या कारणास्तव, आपला फोन हरवला / चोरीला गेल्यास आम्हाला cs@eko.co.in वर मेल करून किंवा एको ग्राहक सेवा नंबरवर कॉल करून ताबडतोब आम्हाला सूचित करा, त्यानंतर आम्ही पुढील वॉरलेटसाठी आपल्या वॉलेटला ब्लॉक करू. आपल्या फोनवर कोठेही आपला इको वॉलेट पासवर्ड संग्रहित करू नका.

  6. मी माझ्या ईको वॉलेटमध्ये पैसे कसे जोडावे?

    एको अधिकृत आउटलेटवर रोख भरून आपण वॉलेटमध्ये रक्कम जोडू शकता. वॉलेटमध्ये पैसे जोडण्यासाठी इतर पर्याय यूपीआय आणि अधिकृत केंद्रावर डेबिट कार्डद्वारे आहेत.

  7. माझ्या ईको वॉलेटमध्ये मी जो निधी जमा करू शकतो त्यावर मर्यादा आहे का?

    संपूर्ण केवायसी वॉलेटसाठी, रकमेच्या अतिरिक्त रकमेची किंमत 4 9 500 रुपये आहे. ही मर्यादा दर महिन्याच्या आधारावर लागू आहे.

  8. खात्याची वैधता आहे काय?

    आपण 12 महिन्यांसाठी आपले वॉलेट शिल्लक न वापरल्यास ते गमावले जाईल. जर एक्टिवेशन किंवा शेवटच्या व्यवहाराच्या तारखेपासून 1 वर्षाच्या सतत कालावधीसाठी वॉलेट निष्क्रिय असेल किंवा वापरला नसेल तर वॉलेट आरबीआयच्या मार्गदर्शक तत्त्वांचे पालन करून अवरोधित केले जाईल. ईको निष्क्रिय वॉलेटचे निलंबन किंवा निलंबन करण्यापूर्वी 45 दिवसांपूर्वी एसएमएसद्वारे ग्राहकांना सूचित करेल. ग्राहक एकतर वॉलेट पुन्हा सक्रिय करू शकतात किंवा त्यांच्या बँक खात्यातील संबंधित वॉलेटची रक्कम परत मिळवू शकतात.

  9. माझ्या इको वॉलेटद्वारे केलेले व्यवहार यशस्वी झाले नाही तर, माझे पैसे परत दिले जातात का?

    त्वरित अयशस्वी व्यवहाराच्या बाबतीत, आपला पैसा व्यापारीद्वारे त्वरित दिला जाईल. समजण्यात अयशस्वी झाल्यास, आपल्याला एक ओटीपी मिळेल, जो आपल्याला मर्चेंटसह सामायिक करावा लागेल. ओटीपी पोस्ट स्वीकृति, व्यापारी ताबडतोब आपल्या रोख परत करेल.

  10. एको वॉलेटसाठी शुल्क काय आहे

    घरगुती मनी ट्रान्सफरसाठी एको शुल्क 1% पर्यंत आहे.

कोणत्याही प्रश्नासाठी ग्राहक सेवा @ 0124-438-5445 वर सकाळी 7.00 ते संध्याकाळी 11.00 वाजता संपर्क साधा किंवा आम्हाला cs@eko.co.in वर लिहा.

अधिक तपशीलांसाठी कृपया https://eko.co.in/wp-content/uploads/Customer_TC.pdf वर अटी व शर्ती पृष्ठाद्वारे जा.